Wednesday, July 14, 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010- ENTRI PERTAMA


APA YANG SAYA MEMAHAMI TENTANG BUDAYA MELAYU

Nama saya Aida. Saya seorang anak Melayu. Ibubapa saya seorang yang sangat berbudaya melayu. Daripada kecil lagi, ibu saya telah mengajar saya tentang budaya melayu, seperti jangan berkurang ajar dengan orang yang lebih berumur daripada kita. Ibu saya juga mengajar saya bagaimana hendak bermain permainan tradisional dan juga bagaimana hendak membuat kuih-muih tradisional. Apabila cikgu saya memberitahu saya yang saya akan memasuki pertandingan blogging ini, saya rasa terkejut dan pada masa yang sama, ghairah.


Saya membuat keputusan untuk memilih dua aspek budaya melayu, iatu :

- Makanan Tradisional

- Permainan Tradisional


Untuk kedua-dua ini, dalam makanan tradisional, saya telah pilih:

- Satay
- Nasi Lemak


Untuk permainan tradisional saya pilih:
- Congkak
- Gasing

Saya telah pilih semua ini kerana ia terkenal dengan semua orang. Untuk tahu lebih lagi tentang benda-benda ini, saya akan membuat kajian dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment